۲ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

ارگ کریم خان زند در شیراز

ارگ کریم خان در گذشته کاخ اصلی مسکونی کریم خان زند و خاندان وی در شیراز بوده است. در محاصره دیوارهای بلند آجری، چهار برج وجود دارد که هر کدام در گوشه ای از مجموعه قرار دارند. این مکان تا سال 1971 به مدت سی و پنج سال مورد استفاده قرار می گرفت؛ اگرچه در اثر سوء استفاده آسیب دیده بود بازسازی ها در حال انجام است. این بنای تاریخی نماینده خوبی از سبک معماری معمول در دوره زندیه است. ارگ کریم خان در مرکز شهر، در بلوار کریم خان زند و جنب میدان شهدا واقع شده است. جاذبه های متعدد دیگری در این منطقه مانند موزه پارس، حمام وکیل، بازار وکیل، مسجد وکیل، مسجد نصیرالملک و مسجد جامع عتیق وجود دارد.

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان در سال 1697 زمانی که سلسله زند بر کشور حکومت می کرد ساخته شد. وقتی کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت انتخاب کرد تغییرات قابل توجهی ایجاد شد. وی حرفه ای ترین معماران و هنرمندان را به شیراز دعوت کرد و از آن ها خواست این بنای واقعاً شگفت انگیز را بسازند. ارگ کریم خان در ادوار مختلف تاریخی عملکردهای گوناگونی داشته است. این مکان محل زندگی کریم خان زند در سلسله زند، محل زندگی حاکمان محلی در سلسله قاجار و زندان در سلسله پهلوی بود. در حال حاضر مراحل نوسازی آن به موزه تبدیل می شود. در سال 1972 ارگ کریم خان در میراث ملی ایران به ثبت رسید.

اتاق ها دارای تزئینات زیبایی هستند که معمول ساختمان ها در زمان حکومت زند کریم خان است. دارای چهار برج دایره ای شکل در گوشه ها است که یکی از آن ها در ضلع جنوب شرقی دارای شیب مشخص است. بیشتر بخوانید در دکوراسیون این مجموعه از بین رفته است. این ارگ در 12800 متر مربع گسترده شده و ارتفاع هر برج 14 متر است. کاشی بزرگی وجود دارد که صحنه کشتن شیطان سفید توسط رستم (قهرمان شاهنامه، شاهکار فردوسی) را در دروازه ورودی ارگ نشان می دهد. چشمه هایی (که هنوز در حال کار هستند)، باغ های گل و سبزی و درختان میوه وجود دارد.

ارگ کریمخانی زند

در گوشه جنوب شرقی صحن، دری وجود دارد که به حمام ارگ کریمخانی حمام منتهی می شود. این حمام زیبا دارای تمام بخشهای معماری ساختارهای مشابه است که ارزش بازدید را دارد. تزئینات ساده و در عین حال دوست داشتنی گچ بر روی دیوارهای این حمام، دلالت بر عشق به گل و طبیعت دارد چیزی که هنرمندان شیرازی همیشه از آن الهام گرفته اند. کف و صندلی های مرمر، استخرهای عایق بندی شده برای آب سرد و گرم، لوله های سفالی برای گرم کردن زیر کف و انتقال آب و غیره همه قابل مشاهده هستند و بازتاب صدای شما در داخل تالار بزرگ این همام شما را به یاد زنده می اندازد. حمام های قدیمی که خانواده سلطنتی در آنجا ملاقات می کردند و خودشان توسط خادمان شستشو و ماساژ داده می شدند.

۲۰ مهر ۰۰ ، ۱۶:۱۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر صدر

شهر زیرزمینی کاریز در کیش

تاریخچه قنات های جزیره کیش در خلیج فارس به 2500 سال پیش برمی گردد و زمانی آب آشامیدنی ساکنان جزیره را تأمین می کرده اند. امروزه، این قنات ها به یک شهر زیر زمینی شگفت انگیز، با مساحت 10،000 متر مربع تبدیل شده اند. این مجموعه اکنون کاریز کیش نامیده می شود. در حال حاضر شهر زیرزمینی کاریز فصل استثنایی جدیدی را برای همه دوستداران طبیعت باز کرده است که قادرند مستقیماً از بزرگترین مجموعه مرجانی دیدن کنند. امکانات مختلف دیگر مانند مراکز مسکونی، خرید و اوقات فراغت در مساحت 60،000 متر مربع در محوطه کاریز ساخته می شود.

شهر کاریز

قبل از قنات رومی، مردم ایران قبل از اسلام سیستم هیدرولیک خود را به نام قنات توسعه داده بودند. قنات مجموعه ای از چاه های عمودی است که در امتداد شیب ملایم برای تصفیه آب به سمت مناطق خشک ساخته شده است. قنات کیش نمونه ای عالی از این فناوری باستانی است و به بازدیدکنندگان این فرصت را می دهد تا با زیرساخت های این سیستم هیدرولیک شگفت انگیز روبرو شوند. قنات کیش بیش از 2500 سال قدمت دارد و آب را از کوه ها به دره های خشک زیرین از طریق لایه های مرجانی که پایه جزیره را تشکیل می دهند تصفیه می کند. کیش یکی از تنها جزایر جهان است که از مرجان تشکیل شده است و تونل زدن به زمین در آنجا اجازه می دهد تا نگاهی بی نظیر به نمونه معمولاً زیر آب داشته باشید. شانزده متر زیر جزیره مرجانی، مجموعه ای از تونل ها در نزدیکی چاه ها بیش از 5 مایل از روی زمین عبور می کنند.

شهر زیرزمینی کاریز

با برش تونل ها در زیر جهان، قنات کیش بیشتر شبیه یک شهر عظیم زیرزمینی می شود. اخیراً معمارانی که امیدوارند گردشگران را به این جاذبه بکشاند، این ایده را بیشتر پذیرفته اند. در کنار دیوارهای مرجانی تاریخی در اطراف قنات، کارگران تونل ها را با ملات و سنگ تقویت کرده اند تا دنیایی زیرزمینی ایجاد کنند. به زودی، بازدیدکنندگان می توانند به روز رسانی سیستم هیدرولیک اولیه را که شامل فروشندگان هدایای معمولی ایرانی به همراه چند رستوران زیرزمینی و آمفی تئاتر است، مشاهده کنند. به طرز عجیبی عنصر تاریخی منحصر به فرد جزیره به آرامی از سمت گردشگری داخلی آن تقلید می کند.

۰۳ مهر ۰۰ ، ۱۵:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر صدر