۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد

حرم مطهر امام رضا (ع) با بیش از 12 میلیون بازدیدکننده در سال، یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری ایران و به خصوص شهر مشهد است. این حرم مانند قلعه ای از نور در قلب مشهد ایران است. این شهر عمدتا به خاطر مقبره امام رضا ، امام هشتم شیعیان دوازده امامی مشهور است؛ اما مطمئناً جاذبه های بیشتری نیز دارد و برای بازدید از آن نیازی به مذهبی بودن ندارید. حرم مطهر با کتابخانه ها، موزه ها، مراکز تحقیقاتی، حوزه های علمیه و معماری برجسته یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی ایران و اسلام است.

درباره حرم اما رضا (ع)

حرم امام رضا

حرم مطهر امام رضا (ع) با نه صحن، بیست و هشت تالار (رواق)، کتابخانه، مسجد، موزه و ... مساحتی بیش از 598،657 متر مربع در مرکز شهر مشهد را شامل می شود. این مجموعه داستان طولانی دارد و از ابتدا این ظاهر فعلی را نداشته است. مکان یاد شده در طول پنج سلسله و بیش از 2800 سال، تغییرات و ساختارهای اساسی را تجربه می کند. در دوران تیموری و سلطنت شاهرخ میرزا، مشهد رشد شهری زیادی را تجربه کرد. وی برای زیارت حرم مطهر بارها از مشهد دیدن می کرد و به فرمان همسرش گوهرشاد، مسجدی بزرگ و زیبا در کنار ضریح معروف به مسجد گوهرشاد ساخته شد.

اولین حرم امام رضا در عصر صفویه و زمانی که هنر اسلامی در اوج خود بود ساخته شد. همچنین پادشاهان صفوی که عاشق توسعه هنر و مذهب شیعه بودند دستور دادند ساختمان های برجسته متعددی در نزدیک حرم مطهر بسازند. بنابراین این مجموعه سریع تر از همیشه رشد کرد و به یکی از مکان های اصلی مذهبی مسلمانان تبدیل شد. پادشاهان سلسله افشارید و قاجار حیاط و تالارهای جدیدی ساختند. اماکنی مانند صحن آزادی، دارای معماری و تزئینات نفس گیر هستند. در سراسر این مکان ها می توانید هنرهای ایرانی-اسلامی را مشاهده کنید. در دوران مدرن (پهلوی و معاصر)، پناهگاه جدیدی جایگزین قدیم شد و آجرهای طلایی گنبد بازسازی شدند. همچنین برخی از بزرگ ترین حیاط و سالن ها در این سال ها ساخته شد.

حرم مطهر

همانطور که گفته شد در حرم مطهر امام رضا (ع) نه صحن و بیست و هشت سالن وجود دارد. حیاط محوطه ای باز است که دارای ایوان (سالن یا فضایی مستطیل شکل، معمولاً طاقدار، از سه طرف دیواره دار) و تالارهایی در کناره های آن است. رضوی، انقلاب، آزادی، جمهوری، قدس، قدیر، کوثر، هدایت و گوهرشاد نام صحن ها هستند. هر حیاط شخصیت و دکوراسیون خاص خود را دارد. بهتر است بازدید از ساعت ها را از دست ندهید و حتماً از ساعت خورشیدی و استخر بزرگ واقع در حیاط جمهوری دیدن کنید. در حیاط انقلاب (یا حیاط عتیق/کهن) می توانید اسماعیل طلا (یا اسمال طلا)، سقاخانه (مکانی در اماکن عمومی که آب را سرو می کند)، پنجره فولاد (پنجره فولادی) و نقاره خانه (برج) را مشاهده کنید. 

۲۴ مرداد ۰۰ ، ۱۷:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر صدر

کشتی یونانی کیش

بیش از 50 سال است که آب های آبی خلیج فارس در جزیره کیش مهمان دارد. کشتی یونانی یک کشتی بخار باری بود که در جزیره کیش به گل نشسته است. با گذشت سال ها، او یکی از زیباترین نقاط جزیره شد. کشتی یونانی در سال 1943 توسط انگلیسی ها ساخته شد و نام اصلی آن Empire Trumpet بود. در طول عمر طولانی این کشتی تعدادی صاحب انگلیسی، ایرانی و یونانی دارد. آن ها مرتباً نام او را تغییر می دادند. آخرین مالک این کشتی یونانی بود که نام فعلی آن را توضیح می دهد. طبیعت شناس، کوروش ایرانی، همدان و کولا اف برخی از نام های سابق وی هستند.

کشتی یونانی

با مساحت 673 متر مربع و وزن بیش از 7000 تن کشتی یونانی در سال 1966 به گل نشست. هیچ کس دقیقاً نمی داند چه چیزی باعث خراب شدن کشتی شده است اما برخی می گویند کشتی به طور عمدی توسط ناخدا به دلیل مقدار زیاد بیمه اش توسط کشتی مورد استفاده قرار گرفته است. شرکت انگلیسی پس از خراب شدن کشتی هر گونه تلاشی برای شناور کردن کشتی ناموفق بود و از آن به بعد کشتی شروع به زنگ زدگی و شکستن کرد. در حال حاضر، کشتی یونانی با آرامش در قسمت جنوبی جزیره خوابیده است و به مکانی محبوب برای گردشگران تبدیل می شود. بهترین زمان برای بازدید از این کشتی غروب خورشید است که منظره ای مناسب برای عکاسی است. از دیگر کارهای سرگرم کننده ای که می توانید در اینجا انجام دهید شترسواری و اسب سواری در کنار ساحل است. همچنین یک پارک ساحلی در آنجا وجود دارد که می توانید میان وعده و غذا بخرید. در ساحل مجاور یک پیست دوچرخه سواری وجود دارد که می توانید از آن استفاده کرده و از آن لذت ببرید.

کشتی یونانی در جزیره

کشتی یونانی در قسمت جنوبی جزیره واقع شده است. بنابراین شما کمی از مرکز کیش فاصله دارید. اما از آنجا که کیش واقعاً جزیره کوچکی است برای رسیدن به جاذبه های دیگر هیچ مشکلی ندارید. در بیشتر موارد رانندگی شما حدود 15 دقیقه طول می کشد. سواحل کیش، شهر باستانی حریره، مجموعه پارک دلفین ها، کاریز کیش، مراکز خرید کیش، هندورابی و خلیج فارس برخی از این مکان ها هستند. اگر می خواهید وعده غذایی خود را در نزدیکی این کشتی مرموز میل کنید می توانید از رستوران هایی که در پارک ساحلی در نزدیکی کشتی یونانی واقع شده اند، استفاده کنید. همچنین می توانید سایر رستوران های مجاور مانند رستوران کلبه درویش، رستوران شاندیز و رستوران سالود را نیز امتحان کنید.

۱۲ مرداد ۰۰ ، ۱۶:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر صدر

پل طبیعت تهران

پل طبیعت (Pol-e Tabiat) بزرگترین پل عابر پیاده است که تاکنون در ایران ساخته شده است. در شمال تهران واقع شده و دو پارک عمومی را با عبور از شهرک مدرس، یکی از بزرگراه های اصلی شهر به هم متصل می کند. این پل حدود 270 متر طول دارد و از یک خرپای 3 بعدی با دو سطح پیوسته تشکیل شده است که روی سه ستون شکل درخت نشسته است. در بالای ستون های اصلی دو سیستم عامل وجود دارد که دیدگاه های سطح 3 را تشکیل می دهد. تمام سطوح توسط پله ها و چندین رمپ به یکدیگر متصل می شوند و مسیرهای مختلفی را برای عبور از هر سطح به سطح دیگر در سراسر پل فراهم می کنند. حتی با وجود اینکه پل ها معمولاً به عنوان پروژه های سازه ای در نظر گرفته می شوند، در اینجا این روش بیشتر معماری است. این پل بر اساس 5 محل اصلی طراحی شده است:

پل طبیعت

1- به جای اتصال یک نقطه در یک پارک به یک نقطه در نقطه دیگر، طراحی اتصال چندین نقطه در یک پارک به چندین نقطه در نقطه دیگر بود. این پل در ورودی غربی خود به 60 متر گسترش می یابد و در همان سطح پارک یک میدان ساخته می شود. این کار تشخیص محل پارک و شروع پل را دشوار می کند. مسیرهای مختلفی در هر دو طرف و ورودی های هر دو سطح وجود دارد که پل را به دیگر نقاط مهم هر دو پارک متصل می کند.

2- پل نه تنها راهی برای عبور بلکه مکانی برای اقامت است. یک کافه-گالری و یک رستوران در سطح پایین پل وجود دارد. علاوه بر این ، نیمکتها و سایر مکانهای نشیمن در همه سطوح وجود دارد که این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا زمانی که می خواهند روی پل بمانند و از مناظر دیگری که نمی توانند از هر مکان دیگری ببینند لذت ببرند.

طبیعت

3- برای جلوگیری از چشم انداز یک نقطه که دستورات بیشتری برای حرکت به جلو است ، این پل با طرح منحنی ، تغییر در عرض و شیب کمی از طبقه باعث کند شدن کاربر می شود ، احساس سرگردان را ایجاد می کند و دائما دیدگاه کاربران را به سمت پارک ها ، منظره شهر و کوهستان.

4- از آنجا که هر دو طرف دارای درختان زیادی بودند ، مکانهایی با حداقل تعداد درختان برای مکان یابی ستون ها انتخاب شد تا تأثیر آن بر درختان موجود به حداقل برسد.

5- داشتن عمق سازه به اندازه کافی بزرگ تا بتواند آن را به عنوان یک فضای معماری تبدیل کند ، این یک خرپای 3 بعدی است که در عین حال سازه ، فضای معماری را نیز فراهم می کند. این سطح پایین تری را که پوشانده شده فراهم می کند و باعث می شود پل در دو شرایط بارانی و بسیار آفتابی قابل استفاده باشد ، تغییر در عرض و ارتفاع خرپا فرم دینامیکی منحنی دو برابر را ایجاد می کند.

۰۲ مرداد ۰۰ ، ۱۶:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر صدر