۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

قلعه رودخان گیلان

قلعه رودخان گیلان یک قلعه نظامی قرون وسطایی بود که در زمان امپراتوری ساسانیان (224 - 651 میلادی) برای دفاع از قسمت شمالی کشور در برابر مهاجمان عرب ساخته شد. این قلعه بزرگ در طول قرن ها چندین بار مورد بازسازی و تقویت قرار گرفته است. یکی از گسترده ترین مرمت ها در دوران سلجوقیان (1037 - 1194) بود که پس از آن قلعه به عنوان یکی از استحکامات ایالت اسماعیلیه (یا ایالت الموت) مورد استفاده قرار گرفت. قلعه رودخان گیلان در بیشتر طول عمر خود، بیشتر برای قیام ها و شورش های علیه قدرت مرکزی در کشور مورد استفاده قرار گرفته است  و حتی با وجود آنکه مقدار زیادی از خشونت و بی رحمی را پشت سر گذاشته است، اما همچنان مستحکم و پنهان در وسط جنگل های گیلان قرار دارد. در واقع، قلعه رودخان یکی از بهترین بقایای استحکامات در ایران باستان است که به خوبی حفظ شده است.

قلعه رودخان

آشنایی با قلعه رودخان

قلعه رودخان بیشتر توسط آجر و سنگ ساخته شده است و در بالای کوهی استراتژیک در ارتفاع 715 متری قرار دارد. فاصله آن از شهر فومن 30 کیلومتر است و در نزدیکی نقطه شروع پیاده روی آن، دهکده رودخان قرار دارد. برای رسیدن به قلعه صدها پله برای بالا رفتن وجود دارد و این یکی از دلایلی است که به "قلعه هزار پله" نیز معروف است. برای رسیدن به قلعه باید در جنگل پیاده روی کنید. بسته به میزان آمادگی شما، این پیاده روی می تواند از 1 تا 2 ساعت طول بکشد. مسیر به سمت قلعه به وضوح مشخص شده است و تعداد زیادی فروشنده کوچک در مسیر شما حضور دارند. مسیر شیب دار قلعه رودخان برای برخی از مسافران غیرقابل دسترسی به نظر می رسد، اما همه کسانی که به قلعه رسیده اند موافقند که زیبایی جنگل و مسیر خود باعث ارزشمند شدن این پیاده روی است.

قلعه رودخان گیلان

این قلعه از چندین قسمت تشکیل شده است که از مهمترین آن ها می توان به مخزن آب، دوازده، زندان، 42 برج دیده بانی، خانه ها و محوطه های پادشاه اشاره کرد. محله های پادشاه در بالاترین نقطه قلعه واقع شده اند و از مناطق اطراف چشم اندازهای نفسگیر دارند. اگر به استان گیلان سفر می کنید، فرصت دیدن قلعه برجسته رودخان را از دست ندهید. توصیه می شود پیاده روی خود را صبح زود (به خصوص در تابستان که در طول روز بسیار گرم و مرطوب است) شروع کنید.

۲۹ خرداد ۰۰ ، ۱۶:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر صدر

جنگل قشم حرا

حرا درختانی هستند که در امتداد سواحل گرمسیری زندگی می کنند و ریشه در رسوبات شور داشته و اغلب زیر آب قرار دارند. جزیره قشم یکی از بزرگترین و وسیع ترین جنگل های حرا را دارد که در یونسکو این جنگل ها به ثبت رسیده اند. جنگل قشم حرا در سهیلی و روستای تبل واقع شده است. درختان این جنگل آب دریا را جذب می کنند و می توانند برای درخت استفاده شوند. این رمز پایداری آن ها در این شرایط است. درخت حرا، خاصیت تصفیه دارد که به عنوان یک سیستم تصفیه کننده طبیعی آب عمل می کند و آب دریا را جذب می کند و آن را حل می کند. درختان حرا هر فصل فقط به رنگ سبز دیده می شوند و محکم در آب ایستاده اند.

جنگل حرا

حرا گیاهان گلدار است اما برخلاف علف های دریایی، بیشتر گیاهان در بالای آب زندگی می کنند. تنه بالایی و تمام شاخه ها و برگ های درخت حرا کاملاً بالای خط آب وجود دارد، در حالی که تنه پایین و سیستم بسیار بزرگ ریشه های روی زمین (ریشه های برآمدگی نامیده می شوند) اغلب توسط آب دریا پوشانده می شوند. هر ساله، در پایان بهار، شکوفه های جنگل حرا شکوفا می شود. زنبورهای عسل وحشی عظیم در طول زمان از شکوفه های حرا در اطراف این جنگل گسترده تغذیه می کنند. عسل تابستانی قشم از شهد گل حرا می آید و بوی عجیبی از گل حرا دارد.

کارهایی که می توان در سفر به جنگل قشم حرا انجام داد

قایق سواری

برای دیدن این جنگل و درختان زیبای آن، باید در آب های خلیج فارس گشت و گذار کنید و سواری متفاوتی را تجربه کنید. تصور کنید سوار قایق شده اید و در رنگ آبی فیروزه ای حرکت می کنید. در ابتدا همه چیز مانند یک قایق سواری عادی است تا زمانی که توسط درختان محاصره شوید و به میان آن ها بروید. هر گوشه ای که می بینید نگاه کنید می توانید چیزهای جدید و هیجان انگیزی ببینید.

حرا

تماشای پرندگان

هیچ چیز بهتر از هماهنگی با طبیعت و مشاهده حیوانات در محل زندگی آن ها نیست. یکی از تفریحات جالب، تماشای پرندگان است. جنگل های حرا زیستگاه بسیار خوبی برای برخی از پرندگان هستند. فقط کافی است در فصول سرد به جنگل نگاه کنید تا پرندگان مهاجر را به طرق مختلف ببینید و تجربه ای متفاوت از تماشای پرندگان احساس کنید. لازم به ذکر است سالانه بیش از صد پرنده آبزی در جنگل حرا دیده می شود.

۱۹ خرداد ۰۰ ، ۱۵:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر صدر

آرامگاه سعدی در شیراز

شیراز یکی از قطب های گردشگری در کشور است که جاذبه های دیدنی بسیاری دارد؛ به گونه ای که گردشگران مختلفی از اقصی نقاط جهان برای دیدن این جاذبه ها خود را به شهر یاد شده می رسانند. سعدی در بسیاری از مردم برای رسیدن به سطوح بالاتر انسانیت تأثیر زیادی داشت. سعدی در قرن سیزدهم زندگی می کرد اما عمق تاثیر شهرهای غنی او همراه با ارزش های اخلاقی و اجتماعی در طول قرن ها قلب بسیاری را تحت تأثیر قرار داده است. بدون شک وی از استادان ادبیات فارسی است. به علت دانش بسیار او را "شیخ" لقب دادند. در ادامه با آرامگاه سعدی بیشتر آشنا خواهیم شد.

معماری آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی

کریم خان زند، حاکم قرن 18 شیراز، دستور داد تا این مقبره را برای بزرگداشت سعدی برای او بسازند. ارامگاه سعدی از خارج به نظر می رسد یک ساختار مربع شکل است؛ نمای مسطح با کاشی هایی به تصویر کشیده شده که درخت زندگی را در رنگ های مختلف به تصویر می کشد. سال ها بعد به دستور رضاشاه - بنیانگذار سلسله پهلوی - مقبره مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. آندره گدار - معماری فرانسوی - مسئول مرمت چندین اثر تاریخی در ایران بود. آرامگاه سعدی در باغی با گل های زیبا و چندین درخت سرو واقع شده است که آن را به یک منظره زیبا تبدیل می کند. با توجه افزایش تعداد افرادی که برای نشان دادن احترام خود به سعدیه از وی بازدید می کنند باغ بزرگتر شده است چراکه امروز سه برابر بیشتر بازدید کننده دارد.

حوض اسرارآمیز در آرامگاه سعدی

حوض آرامگاه سعدی

همچنین یک استخر ماهی با برخی کانال های آب وجود دارد. آداب و رسومی وجود دارد که مردم سکه های خود را به حوضچه می اندازند و آن ها معتقدند که خواسته هایشان محقق می شود. آب های زیرزمینی از طریق یک استخر ماهی در زیر سطح جریان دارند. هتل های بسیاری در نزدیکی این آرامگاه زیبا واقع شده اند و مسافران می توانند در آن ها اقامت کنند تا دسترسی آسانی به این مکان دلنشین داشته باشند.باغ دلگشا یکی دیگر از باغ های زیبا در کنار این بنای یادبود است. بازدید از این باغ را نیز فراموش نکنید. آرامگاه حافظ و باغ جهان نما از دیگر جاذبه های نزدیک شما است که می توانید بازدید از آن ها نیز در برنامه سفرتان قرار دهید.

۱۲ خرداد ۰۰ ، ۲۱:۳۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر صدر

میدان نقش جهان اصفهان

کلانشهر اصفهان یکی از شهرهای زیبا و چشم‌نواز کشورمان ایران است که دارای طبیعتی آرامش بخش و جاذبه های دیدنی زیادی است. میدان نقش جهان که در گذشته به میدان شاه یا میدان سلطنتی معروف بود ( پس از انقلاب ایران در سال 1979 با نام رسمی میدان امام)، میدان مرکزی اصفهان است که در قلب مجموعه تاریخی نقش جهان واقع شده است. در ادامه این مطلب با تاریخچه این میدان بیشتر آشنا خواهیم شد.

تاریخچه میدان نقشه جهان

میدان نقش جهان

از بناهای تاریخی چهار طرف میدان نقش جهان می توان به کاخ عالی قاپو، مسجد شاه (مسجد امام)، مسجد شیخ لطف الله و دروازه قیصریه که ورودی اصلی بازار اصفهان است اشاره کرد. علاوه بر این، دویست مغازه در اطراف میدان وجود دارد که به طور کلی محل فروش صنایع دستی اصفهان هستند. قبل از انتخاب شهر اصفهان به عنوان پایتخت در دوران صفویه، این باغ محل ساختمان های دولتی و کاخ حاکمان تیموری و آق قویونلو بوده است.

ساخت این میدان به شکل کنونی در زمان شاه عباس اول در سال 1598 انجام شده است. دو معمار به نام های محمدرضا اصفهانی و علی اکبر اصفهانی به عنوان طراحان و سازندگان میدان یاد شده شناخته می شوند و آن را به شکل فعلی ساخته اند. نام این دو معمار در ورودی ساختمان های اطراف میدان دیده می شود. همچنین شیخ بهایی طراحی و نظارت بر ساخت و ساز برخی از سازه های اطراف میدان را بر عهده داشته است. مسافر فرانسوی ژان شاردن که در سال 1673 به اصفهان سفر کرد، نقش جهان را زیباترین میدان جهان خواند. در زمان شاه عباس بزرگ و جانشینان وی، این میدان برای بازی های چوگان، رژه های ارتش، روشنایی و نمایش های مختلف در روزهای جشن سلطنتی آماده می شد و در روزهای دیگر محلی برای گردش و خرید مردم بود. دو جفت پست گل سنگ چوگان هنوز در کناره های زمینی باقی مانده که از آن ها به عنوان قدیمی ترین پست های گل چوگان در جهان یاد می شود.

میدان امام

این میدان همچنین محل بازارهای گسترده جمعه بود. بازگشت پیروزمندانه امام قلی خان از فتح جزیره هرمز به پایتخت (اصفهان) از اولین مراسم رسمی برگزار شده در این میدان بود. شاردن نقل می کند که در جشن ها تا 50،000 چراغ در میدان روشن می شد. شرح مفصلی از این میدان توسط مسافران مشهور اروپایی مانند شاردن، ژان باتیست تاورنیه، پیترو دلاوال، سانسون، انگلبرت کمپفر و سایر افرادی که از زمان صفویه به اصفهان سفر کرده اند ارائه شده است و همه آن ها زیبایی میدان را ستوده اند.

۰۸ خرداد ۰۰ ، ۱۶:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیر صدر