پل طبیعت (Pol-e Tabiat) بزرگترین پل عابر پیاده است که تاکنون در ایران ساخته شده است. در شمال تهران واقع شده و دو پارک عمومی را با عبور از شهرک مدرس، یکی از بزرگراه های اصلی شهر به هم متصل می کند. این پل حدود 270 متر طول دارد و از یک خرپای 3 بعدی با دو سطح پیوسته تشکیل شده است که روی سه ستون شکل درخت نشسته است. در بالای ستون های اصلی دو سیستم عامل وجود دارد که دیدگاه های سطح 3 را تشکیل می دهد. تمام سطوح توسط پله ها و چندین رمپ به یکدیگر متصل می شوند و مسیرهای مختلفی را برای عبور از هر سطح به سطح دیگر در سراسر پل فراهم می کنند. حتی با وجود اینکه پل ها معمولاً به عنوان پروژه های سازه ای در نظر گرفته می شوند، در اینجا این روش بیشتر معماری است. این پل بر اساس 5 محل اصلی طراحی شده است:

پل طبیعت

1- به جای اتصال یک نقطه در یک پارک به یک نقطه در نقطه دیگر، طراحی اتصال چندین نقطه در یک پارک به چندین نقطه در نقطه دیگر بود. این پل در ورودی غربی خود به 60 متر گسترش می یابد و در همان سطح پارک یک میدان ساخته می شود. این کار تشخیص محل پارک و شروع پل را دشوار می کند. مسیرهای مختلفی در هر دو طرف و ورودی های هر دو سطح وجود دارد که پل را به دیگر نقاط مهم هر دو پارک متصل می کند.

2- پل نه تنها راهی برای عبور بلکه مکانی برای اقامت است. یک کافه-گالری و یک رستوران در سطح پایین پل وجود دارد. علاوه بر این ، نیمکتها و سایر مکانهای نشیمن در همه سطوح وجود دارد که این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا زمانی که می خواهند روی پل بمانند و از مناظر دیگری که نمی توانند از هر مکان دیگری ببینند لذت ببرند.

طبیعت

3- برای جلوگیری از چشم انداز یک نقطه که دستورات بیشتری برای حرکت به جلو است ، این پل با طرح منحنی ، تغییر در عرض و شیب کمی از طبقه باعث کند شدن کاربر می شود ، احساس سرگردان را ایجاد می کند و دائما دیدگاه کاربران را به سمت پارک ها ، منظره شهر و کوهستان.

4- از آنجا که هر دو طرف دارای درختان زیادی بودند ، مکانهایی با حداقل تعداد درختان برای مکان یابی ستون ها انتخاب شد تا تأثیر آن بر درختان موجود به حداقل برسد.

5- داشتن عمق سازه به اندازه کافی بزرگ تا بتواند آن را به عنوان یک فضای معماری تبدیل کند ، این یک خرپای 3 بعدی است که در عین حال سازه ، فضای معماری را نیز فراهم می کند. این سطح پایین تری را که پوشانده شده فراهم می کند و باعث می شود پل در دو شرایط بارانی و بسیار آفتابی قابل استفاده باشد ، تغییر در عرض و ارتفاع خرپا فرم دینامیکی منحنی دو برابر را ایجاد می کند.