شیراز شهر ادب، تمدن و عشق کشور ایران با بسیاری از باغ های معروف و دیدنی است. سفر به شیراز و مشاهده باغ های زیبا و دل انگیز یکی از بهترین و زیباترین خاطراتی است که میتوانید در فصل زیبای بهار برای خود رقم بزنید.

شهر شیراز تعداد بسیار زیادی باغ زیبا با درختان سرسبز و هوایی دل انگیز دارد یکی از باغ های معروف این شهر باغ دلگشا است که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

اغ دلگشا شیراز همانند باغ‌های ایرانی دارای دیوارهای بلند در اطراف و عمارتی زیبا در میانه باغ و جوی‌های آب به همراه حوض بزرگی که روبه روی عمارت قرار دارد و از آب قنات سرچشمه می‌گیرد. با ورود به این باغ سرسبزی آن شما را به وجد می‌آورد و بوی بهارنارنج شما را مدهوش می‌کند. جوی آب به همراه فوارهایش که از وسط باغ کشیده شده است شما را به سمت مرکز باغ هدایت می‌کند، جایی که قدیمی ترین ساختمان کلاه فرنگی ایران همانند عمارتی سه طبقه با کاشی کاری‌های چشم نواز قد علم کرده است. در جلوی عمارت باغ استخر بزرگی وجود دارد تا همانند کولر آبی هوا را برای ساکنان عمارت تلطیف کند. داخل این عمارت یک تالار بزرگ به همراه چهار قسمت شاه نشین طراحی شده است. همچنین دو ستون بلندی که در وسط عمارت قرار گرفته ایوان بزرگ چوبی را نگه داشته است.
در زیر این ایوان می‌توانید شاهد سقفی از جنس چوب باشید. که به گچ‌بری و آینه کاری مزین شده. همچنین می‌توانید نقاشی‌هایی را ببینید که با مهارت خاصی با رنگ روغن کشیده شده‌اند. از دو درب ی که در دو طرف این ساختمان برای ورود به عمارت تعبیه شده است می‌توانید وارد عمارت شوید. گچ‌بری ها و آینه کاری های داخل عمارت بسیار چشم نواز هستند و به خوبی گویای هنر معماران زمان خود است. همچنین می‌توانید دورتادور این عمارت شاهد اشعاری از شوریده شیرازی را ببینید که به زیبایی هرچه تمام با خط نستعلیق بر روی گچ ها نوشته شده است. او یکی از شاعران قرن ۱۳ بود که هم اکنون مزارش در آرامگاه سعدی قرار گرفته است.

طبق گزارش قدس آنلاین:
باغ گلشن قدیمی‌ترین باغ شیراز است. این باغ مربوط به دوران صفویه است که از آن زمان یکی از محل‌های گردشگری برای حاکمان ایران بوده است. این باغ زیبا در دوران قاجاریه توسط میرزا علی خان قوام‌الملک خریداری شد و میرزا علی خان پس از خریداری این باغ دست به بازسازی این باغ زد و عمارت بزرگ دو طبقه‌ای را در وسط باغ گلشن بنا می‌کند. این عمارت زیبا هنوز در این باغ پابرجاست

لینک خبر